suspicious

Alla inlägg under januari 2014

Av Denise Seise - 31 januari 2014 23:36

Idag har vi börjat mata henne förhand i sonden. Mycket att tänka på nu bara..
Vändas 1gg timmen, matas varannan, pumpa var 3dje och där i mellan ska man göra massa annat med henne. Inget fastnar och frustrationen ökar.
Min tankebild runt att bli mamma förändrade hon drastiskt.
Men inget gör mig lyckligare än att hon är de sista jag ser innan jag somnar och oftast de första när jag vaknar.

Idag har vi haft några besökare och de är alltid lika trevligt. Ingen nämnd ingen glömd. ;)

Idag väger hon 2204 g. Navelsträngen håller på att trilla av.. mycket nu :p

Känns som om jag glömmer hälften men hon har även fått sitt första bad idag. Min prinsessa tyckte de va väldigt avslappnande och skönt.


Imorgon blir de nya tag, som alla andra dagar. Bara att ladda om :)

Xoxo
Suspicious

Av Denise Seise - 31 januari 2014 00:44

Tiden har sprungit iväg..
Min förtidigt födda dotter är nu 2 veckor gammal (v.36).
Allt började vid ca halv 3-3 den 16/1 en torsdag morgon. Ligger och sover och vaknar av smärta i magen som kom med jämna mellanrum (förvärkar).
Smsar pappan till barnet och sen rings de till BB i Uppsala sen min mor, som bor en trappa upp.
Sedan blir nästa steg att ta oss dit..
Ringer först en kompis som bor närmast, men inget svar. Sen ringer jag nästa som svarar och hon ställer upp och kör, grejjt!
Orkar inte riktigt skriva alla detaljer men vi hamnar iallafall på BB ..
Kommer in och först kollar dom att värkarna är värkar med saker på magen. Sen kollade hon att hjärtat slog.
Efter en stund kommer de in en läkare som kollade om jag var öppen, men icke.
Får ligga kvar en stund och får brickanyl (tablett) för att förhindra att hon ska komma. De hjälper inte så vid 11(?) får jag de i spruta i låret istället.
Vilar och sen vill dom att jag ska äta något och sen gå lite. Så jag äter lite köttbullar å pasta sen går vi till cafeterian.
Kommer ner och de känns lugnt.
Kommer in en undersköterska/barnmorska och säger att vi kan åka hem för nu är det mer som sammandragningar.
Hon ger mig 2 citadon och säger att jag ska ta dom om de börjar göra ont igen..
Redan i väntan på skjuts börjar de igen..
Vi åker hem runt 5 tiden.
När jag kommer hem gråter jag av smärta.
Tar 1 citadon kollar på PH och vilar, det hjälper inte. Ringer och säger att de inte hjälpt och de va en timme sen jag tog den. Varav hon i telefon säger "du skulle tagit båda på samma gång, men ta den andra nu och prova vila igen". Jag gör självklart som hon säger.
Hjälper fortfarande inte..
Sen är det lite luddigt men ska skriva de jag minns.

Mamma ringer dom för att "ställa dom mot väggen" och fråga vad som händer.
Jag känner hur värkarna kommer oftare och håller i sig längre (notera att jag ligger hemma i min säng).
Sen minns jag bara hur jag börjar svettas och min mobil ringer.. jag vet att jag skriker att jag får panik och att mamma inte får lämna mig.
Minns även att mamma säger åt mig att knipa och att jag ska flåsa å inte krysta (jävligt lätt när något vill ut ;) ).

Nästa sak jag minns efter de är att ambulanspersonal kommer och frågar saker jag knappt kan svara på. Jag är så inne i mitt och försökte fokusera.
Jag får en gnutta lustgas som inte ens hjälpte..
Ut i ambulans och iväg..

Sen minns jag inte så mycket där emellan.

Men när vi är vid Ramsta kyrka kvicknar jag till, då är hon ute och en till ambulans möter upp oss.

Kl 22.10 (ca) va hon ute och förlossningsvärkarna började runt 20.00 så fort gick de.
Å fort gick de till BB sen. Å fort gick de på BB med. Vilade i ca 15-20 min sen in i duschen och fika med mamma med man som kommit lite senare med bil.

Detta är från mitt perspektiv därav inte så mycket om människorna som var med.

Än idag ligger vi kvar i Uppsala på neonatal på samvård.

Mycket toppar men även dalar

Jag kan ärligt säga att de här kan inte jämföras med en trafikolycka eller något annat traumatiskt.
Varför vi ligger kvar är för att hon inte andades när hon kom ut.

Jag trodde en förlossning skulle vara smärtsam men häftig. Min vart bara häftig och läskig.

Ett syskon känns inte som ett alternativ på flera år.

Hon heter iallafall Miranda. Vägde 2088 g, ca 45 lång och föddes den 16/1-2014.

Jag är en stolt mamma till den tappraste ängeln jag vet. Hon har bekämpat alla odds emot henne än så länge och kommer garanterat fortsätta med det.

Nu är jag trött och ska sova.

Hoppas ni orkat läsa och att det går att hänga med i texten

Xoxo
Suspicious

Av Denise Seise - 8 januari 2014 07:49

Trots motgångar så känns det faktiskt som om de kan bli bra. Jag och M har den kontakten vi borde för att få de att fungera, jobb har jag (även om de skulle kunna vara bättre), lägenhet ev. på g.. 


Den 16 är jag och M uppbokade med MVC besök och föräldrakurs mer eller mindre hela dagen :)


Ska bli kul att få en heldag med info om vårat liv i magen   


Inatt drömde jag att de blev en flicka, en så liten tjej.. Å då sparkade bebis ! Kan de va en flicka tro?   

Första gången på länge jag drömmer om könet överhuvudtaget.

Brukar inte drömma att Plutt är något speciellt, bara en bebis eller barn liksom :P


Plutt har iaf börjar röra sig mycket nu. Alla små rörelser känns, typ som när den vickar på tårna eller pillar lite med fingrarna. Ibland kan jag inte låta bli att skratta lite åt Plutt när h*n retas, försökt filma magen när den rör sig men de är ju hopplöst.. 

Tar upp mobilen, slutar.. Trycker på paus, börjar -.-


Har "buff"-tävlingar ibland också, den sparkar eller knuffar å jag gör tillbaka, kan sitta så en stund och vi är lika envisa båda 2 ;) Ingen ger upp, men jag brukar ledsna eller behöva göra något annat efter en stund ;)


Jag trodde aldrig att bli mamma skulle kännas så här. Omtumlande är rätt ord och tankspridd. 


Jag vill att mitt barn ska få det bra. 

Jag vill kunna ge Plutt all min uppmärksamhet och lite till..

All min kärlek och lite till..


Nu är det inte långt kvar och några få enstaka saker saknas så som: amningsbh, blöjor, tvättlappar, amningsinlägg och temp. Aa..en snoris vore ju inte helt fel heller kanske ;)


Annars har jag det mesta och de känns skönt att kunna säga de :P 


Nej nu ordbajsar jag bara så jag lägger ner för nu :P



Hoppas ni tycker om inläggen, annars får man lämna kritik i kommentarerna ;)


xoxo

Suspicious

Skapa flashcards